Rabu, 24 Januari 2018

CELOTEH CAK OERIP: MEMIKIRKAN CAK SAS

Oleh : Chandra Krisnawan

“Aduoh!” teriak Cak Oerip dibarengi klontangan perkakas kerja dan ambruknya tangga almini. Kontan kawan-kawannya yang mendengar teriakan itu melempar perkakasnya dan berlari ke arah sumber suara.
“Ono opo, Mbah?” teriak Wawan melihat Cak Oerip duduk bersimpuh di lantai. Tangga almini ambruk persis di sebelahnya.
“Tibo ta, Mbah?” tanya Cahyo gantian.
Cak Oerip masih meringis sambil memegangi tangannya yang disembunyikan di antara kedua pahanya. Dia melambaikan tangannya untuk menjawab pertanyaan kawan-kawannya yang ingin tahu.
“O, Cak Oerip wes nyerah,” Celetuk Cahyo yang biasa diboncenginya. Melihat Cak Oerip masih meringis sambil menahan tawa mereka merasa lega. Pasalnya kekawatiran akut yang mereka duga tidak terjadi: Cak Oerip jatuh dari tangga. Sudah jelas bagi mereka kini, tangan Cak Oerip terkena palu.
“Opo mari ndelok demit, kok melambaikan tangan?” imbuh Cahyo yang diikuti tawa kawan-kawan lainnya.
“Yo awakmu kabeh iki demite. Ono wong kelaran kok malah ngguyu-ngguyu. Wes, golek-golek kopi kono, mari iki lautan. Aku tak leren sek.”
“Mangkane, Mbah, lek malu itu ojo mbayangno majalah-majalah nang prapatan kono,” goda Cahyo.
Sial, pikir Cak Oerip. Cahyo tahu saja kalau tiap kali lewat di persimpangan sana dia menyempat-nyempatkan melirik majalah-majalah yang dipajang di atas kaki lima. Majalah-majalah yang sampul depannya selalu berhias perempuan-perempuan cantik nan aduhai. Perempuan-perempuan  muda dengan pakaian yang kelewat ringkas dan tipis. Perempuan-perempuan yang lekuk tubuhnya menantang darah dalam dada tua Cak Oerip. Entah bagaimana dengan anak-anak muda yang fantasinya masih bebas nan liar!
“Gundulmu!” umpat Cak Oerip sambil melangkah keluar.
Tapi Cahyo memang benar. Ada sesuatu yang tengah dipikirkan Cak Oerip ketika sedang memaku tadi. Perintah otak kepada tangan untuk menghantam paku dan memikirkan cerita kawannya Cak Sas semalam, awalnya bisa diatur. Tapi setelah sampai pada hantaman kesekian paku-paku itu tak juga mau melesak masuk. Dindingnya seolah hanya meringis menghadapi pukulan maut Cak Oerip.
Hal itu membuat jengkel Cak Oerip. Juga cerita Cak Sas semalam membuatnya geram, entah pada siapa. Kejengkelan dan kegeraman yang bertemu, menggeser arus otot-otot tak sadarnya sekian desimal milimeter hingga meleset dari sasaran dan mengenai ibu jarinya. Itulah kenapa ibu jarinya jadi korban siang ini.
Sementara kawan-kawannya merapikan perkakas, Cak Oerip menyalakan rokok di luar. Dia rebahkan punggungnya di atas alas kardus bekas di bawah rindang pohon jambu. Ingatannya melayang pada Cak Sas sambil berharap kawan-kawannya segera mencari makan agar dia bisa menitip minyak param untuk memar di ibu jarinya.
“Rasa-rasane aku kenek bujuk, Cak,” kata Cak Sas pada malam sebelumnya.
“Kenek bujuk yak opo, Cak?”
“Kapanane aku melok daftar program seng jare ngewangi manungso. Tak itung-itung olehe lumayan, telung puluh prosen soko duwek seng disetorno. Sopo seng gak pengen, Cak! Ndekek sewu dadi sewu telung atus. Ndekek sepuluh ewu, dadi telulas ewu.”
“Enak tenan, iso tambah akeh duwekmu,” kata Cak Oerip.
“Itung-itungane ngunu, Cak. Tapi keri-keri iki koyokane rodok macet programe. Bandha seng tak jegurno wes kadhung akeh.”
“Piro?”
“Akeh! Pokoke kenek gawe tuku bakso sak rombonge.”
“Lha, terus kebujuke piye?”
“Lha yo iku, Cak. Mestine aku oleh telung puluh prosen. Tapi babar blas ora nompo. Tak cek bolak-balik a-te-emku nganti isin mbek arek kasire mart, yo panggah ora ono sing transper. Lha kok ndilalah,krungu kabar sisteme kres.”
“Kres koyok sepor?”
“Kiro-kiro ngono. Dadi kudu ono seng dikalahno salah siji cek gak tabrakan.”
“Terus duwek bandha peno gak kenek dijupuk?”
“Jare kancaku seng wes senior, sek diupayakno duwik iku iso balik. Aku yo percoyo ancen nang bab ngene iki aku babar blas ora paham. Mari ngono aku oleh kabar lek duwekku iso mbalek bandha. Tapi gak rupo duwek, tapi rupo modal gawe mlaku ngono maneh nang sistem seng anyar.”
“Malah enak, Cak, duweke sek mlaku terus diuterno maneh.”
“Masalahe aku wes kadhung cegek, Cak. Akhire aku yo miker ngene. Aku ndekek duwek sewu, olehe sewu telung atus. Ndekek sepuluh ewu, dadi telulas ewu. Duwek telung atus mbek telung ewu mau duweke sopo? Lek ono wong sepuluh ndekek sepuluh ewu edhang, seng telung puluh ewu iku duwek teko ngendi? Opo yo temen ono wong ngekei duwek cuma-cuma jaman saiki?”
“Sak jane aku yo wes eruh lek ono program iku. Wes ono wong telu lek gak papat seng ngeyel ngejak aku. Nanging ndelok judule mau aku langsung wegah. Ngewangi wong liyo kog ngarep-arep balen telung puluh prosen.
“Lek kanggo aku, Cak, pokok seng mambu-mambu ngunu iku tak guwak adoh-adoh. Lek dipiker ancen penak: meneng-meneng oleh duwek. Wong kene sedino nekuk-nekuk geger mek wolong puluh ewu bayarane. Tapi lek dikongkon mileh, aku panggah mileh seng nekuk-nekuk geger nadyan abot,” celoteh Cak Oerip.
Cak Sas hanya diam mendengar Cak Oerip bicara. Kalau saja dia tidak tergoda dengan tiga puluh persen-tiga puluh persen yang bakal didapat, tentu dia tidak akan merasa menyesal sekarang.
Perhitungannya ketika akan mengikuti program itu sederhana. Dia akan menombok sekian, lalu dalam hitungan sekian bulan dia menaksir uangnya akan berlipat menjadi sekian-sekian sehingga cukup untuk dijadikan modal buat buka warung makanan di rumahnya.
Tapi harapannya kini musnah. Sebuah sistem yang sedang kres, menurut istilahnya sendiri, melindas harapannya. Apalagi sebagian dari uang yang digunakan untuk ikut didapat dari pinjaman. Perhitungannya: sekian persen yang didapat akan digunakan untuk membayar angsuran hutang itu. Sekarang tabungannya raib dan tagihan hutang tidak mengenal sistem yang kres. Di luar sana, entah berapa orang yang senasib dengan Cak Sas.
“Ikhlasno, Cak! Ayo bab iki digawe tuladha, kanggo peno uga kanggo aku,” kata Cak Oerip. “Ojo gampang percoyo marang janji-janji lamis.
“Lek aku oleh cerito titik ae, Cak, elek-elek ngene aku yo tau mangan bangku sekolah. Jaman biyen calo-calo kuli podho njanjeni bayaran gedhe nang wong-wong seng gelem melu dadi kuli kebon nang Sumatra kono. Kanggo wong seng bludrek kangelan nggolek sandang pangan nang kampung asale, sing sawahe entek ditukoni pabrik lan gudang, sing lemah garapane didol mbek juragane, sing omahe nang duwur-duwur tangkis kali digusur-gusur terus, omongan iku mau iso dadi pangarep-arep. Seng dipikir gampang, mengko lek wes oleh bayaran bakal kirim duwek nang kampung. Malah ono seng diboyong sak anak bojoe amargo pengen golek pangan enak,” kata Cak Oerip meski uraian contohnya melebar.
“Ndilalah, Cak, bareng teko nggon, ojok maneh kirim duwek, iso turu angler ae wes apik. Urip gak tambah penak malah tambah sengsoro. Syukur iso ngirimi, nompo bayaran jangkep wes bagus. Wong durong nompo bayaran utang gawe bendino wes nglumpuk sak gunung anakan. Bayaran sing sisa titik digawe seneng-seneng, malah nambah utang jebule.
“Durung maneh cara kerjo dadi kuli kebon jaman londo. Lek gak entek diperes keringete yo durung oleh leren. Lek loro gak entuk obat malah oleh potongan bayaran. Hukumane yo sadis, Cak, lek nglakoni salah. Ono seng dipecuti, ono sing digepuk penjalin, wes ngeri pokoke.
“Maksudku ora ape mateni kakarepanmu ngupoyo upo. Nanging sing ngati-ati, ojo gampang percoyo marang janji-janji seng unine marai cepet sugih. Lek pengen cepet sugih dalane yo mung korupsi. Utowo ngemplang duwek pajek. Utowo ndodoli aspal nang ndalan-ndalan, cek wong sepedaan keblowok,” celoteh Cak Oerip malam itu kepada Cak Sas.
Tapi siapa pun yang membuat ide itu memang patut diacungi jempol. Ada hasrat dalam diri manusia untuk terus memupuk kekayaan setiap ada kesempatan. Ada keinginan untuk mendapatkan uang lebih banyak, apalagi jika ada tawaran dengan cara yang mudah. Terlebih bagi orang yang ingin menjadi kaya dalam waktu singkat. Hasrat itu dieksplorasi dengan memanfaatkan perhitungan-perhitungan piramida berantai. Selama masih ada keinginan untuk mendapat uang dengan mudah, perhitungan-perhitungan seperti itu akan laku dan terus berkembang dan menemukan bentuk-bentuknya yang baru.
Esok siangnya karena memikirkan berapa banyak uang Cak Sas yang hilang, ibu jari Cak Oerip harus menjadi korban. Seandainya kemaren malam Cak Sas tidak datang, atau seandainya Cak Sas tidak ikut-ikutan program itu, atau seandainya program itu tidak ada, atau seandainya Cak Oerip tidak repot-repot memikirkannya, mungkin jempolnya siang ini masih bisa diacungkan kepada Cahyo yang membawakannya sebungkus nasi, kopi hitam, minyak param, dan dua lembar handiplas bergambar.
“Kampret, aku dikiro arek cilik, ditukokno handiplas ngene,” rengek Cak Oerip.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar